Anna Kulpa - nauczyciel matematyki w ZSP Kościelec
CZY WARTO ORGANIZOWAĆ PRACĘ W GRUPACH NA
LEKCJACH MATEMATYKI? |
|
CZY WARTO
ORGANIZOWAĆ PRACĘ W GRUPACH NA LEKCJACH MATEMATYKI?
I. Wstęp
Każdy nauczyciel wybiera w
procesie nauczania różne metody pracy, dobiera właściwe środki dydaktyczne. Równie
ważne jest także dobranie odpowiedniego układu organizacyjnego, formy pracy uczniów.
Wyróżnia się trzy
podstawowe formy pracy uczniów: indywidualna, grupowa i zbiorowa. Praca w grupach to
uczenie się przy współpracy. To taki sposób organizacji klasy, który umożliwia
uczniom osiąganie celów dzięki pracy zespołowej z jednoczesnym ograniczeniem
rywalizacji. Zalicza się ją do metod aktywizujących. Wśród jej wielu zalet należy
wymienić konieczność respektowania przyjętych zasad, doskonalenie kompetencji
komunikacyjnych oraz to, że działa inspirująco na wszystkich uczniów. Prowadzi do
współpracy w grupie, zwiększenia skuteczności uczenia się. Według danych
opracowanych przez TERM stosowanie różnych metod daje różny stopień przyswajania
wiedzy np. wykład 5%, dyskusja 40% a uczenie innych aż 90%
Praca w grupach sprawdza
się bardzo dobrze przy doskonaleniu zdobytej wiedzy i przy tworzeniu pozytywnych relacji
w klasie.
Ta forma pracy na lekcjach
budzi jednak wiele kontrowersji, wątpliwości.Po co pracować w grupie?
Jakie stąd mogą płynąć
korzyści?
Kiedy prowadzić pracę w grupach?
Jak dobierać uczniów w grupy?
Czy nie jest to czas stracony?
Czy wszyscy pracują efektywnie?
Jak motywować uczniów do pracy?
Aby odpowiedzieć na te i
inne pytania przedstawię stanowisko uczniów i własne refleksje po przeprowadzonych
zajęciach w takiej formie a także spostrzeżenia po konkursach międzyszkolnych
organizowanych w drużynach.
Cele organizowania
pracy grupowej
- Zaspokajanie potrzeb rozwojowych
uczniów związanych z aktywnością poznawczą, społeczną, emocjonalną.
- Uczenie się od siebie nawzajem.
- Uczenie się podejmowania decyzji
uzgodnionych w wyniku negocjacji.
- Rozwijanie umiejętności
współdziałania.
- Przeciwdziałanie izolacji
niektórych uczniów.
- Zachęcanie do poszukiwań podczas
rozwiązywania problemów.
- Integrowanie zespołu klasowego.
- Aktywizowanie uczniów.
Prawidłowo zorganizowana praca w grupach umożliwia
właściwe relacje i współdziałanie między nauczycielem i uczniem |
II.Opinie uczniów
na temat pracy
w grupach na
lekcjach matematyki.
Uczniowie na ogół lubią
pracować w grupach choćby na części lekcji. Powodów jest kilka: nauczyciel nie
odpytuje w tym czasie, atmosfera jest "luźniejsza".
W anonimowej ankiecie zadałam 4
pytania uczniom klasy pierwszej liceum ogólnokształcącego. Celem ankiety było poznanie
opinii uczniów na temat pracy w grupach.
Oto pytania:
1. Czy lubisz pracę w grupach na
lekcji matematyki? Odpowiedź uzasadnij.
2. Czy w grupie pracujesz
aktywniej niż na innych lekcjach?
3. Czy w grupie zadajesz pytania,
których nie zadałbyś na forum klasy?
4. Czy oceny wystawiane za pracę
w grupie są twoim zdaniem sprawiedliwe?
Pytania miały charakter otwarty,
uczniowie odpowiedzieli na wszystkie pytania.
Łatwo się domyślić, ze
odpowiedź na pytanie pierwsze była pozytywna w 100%.Uczniowie lubią pracować w grupach
bo:można się uczyć od siebie
nawzajem,
lubią się uczyć z innymi,
wiadomości się uzupełniają,
każdy ma indywidualny wkład w
pracę.
Te uzasadnienia pojawiały się
najczęściej. Już przy pierwszym pytaniu pojawiły się wątpliwości: lubię pracę w
grupach, ale grupy muszą być wybrane przez nauczyciela.
Ponad 30% uczniów
odpowiedziała negatywnie na pytanie drugie.
Taką odpowiedź uczniowie
uzasadniają w sposób następujący: nie wszyscy pracują więc i ja nie będę pracował
zbyt aktywnie. Zdecydowana większość uważa, że rywalizacja między grupami jest
pozytywnym bodźcem do zwiększenia aktywności, a poza tym jest odpowiedzialność przed
grupą.
Ciekawe spostrzeżenia
przekazują uczniowie w odpowiedzi na pytanie trzecie (ok.80% pozytywnych odpowiedzi)
Wśród uzasadnień pojawia się stwierdzenie: tak, zadam pytanie grupie aby się
przekonać czy tylko ja tak rozumuję czy inni również.
Aż 50% uczniów ma
wątpliwości, czy sprawiedliwa jest ocena za pracę w grupie. Jako główne uzasadnienie
podawany jest nierówny wkład pracy, nierówne szanse grup dobieranych w sposób losowy.
Są i tacy,którzy
twierdzą, że oceny powinny być jednakowe, bo praca jest wspólna, wszyscy się
starają, lecz nie wszyscy mają takie same predyspozycje, możliwości.
Nasuwają się wnioski,
które mogą być tematem do przemyśleń i scenariuszy lekcji w grupach.
Lekcje
w grupach wymagają dobrej organizacji, przemyślanego sposobu oceniania |
|
|
|
Każdy
uczeń musi znać swoje zadanie, to motywuje pozytywnieuczniów do pracy. |
|
|
|
Nie każdy
umie wszystko. Praca w grupach pozwala na uzupełnianie wiadomości i uczenie się od
kolegów. |
III. Praca w grupach na
turniejach matematycznych
Doświadczenia, jakie
zdobyłam do chwili obecnej pozwalają wysunąć tezę, że uczniowie chętniej podejmują
rywalizację również tę międzyszkolną, jeśli dotyczy ona zespołów. Pracuję z
młodzieżą osiągającą przeciętne wyniki w nauce, jest duża grupa uczniów mających
trudności w nauce, często w matematyce.
W maju b.r. kol.
P.Kornatowski zaprosił naszą szkołę do wzięcia udziału w drużynowym turnieju
matematycznym dla uczniów klas pierwszych. Przedstawiłam zasady w klasach, w których
uczyłam. Chętnych uczniów było tak wielu, że byłam zmuszona do przeprowadzenia
szkolnych eliminacji.
Wszystkie grupy zgłosiły
chęć zorganizowania kolejnego turnieju. Kolejne spotkanie odbyło się już w naszej
szkole w październiku b.r. Zgłosiła się jeszcze większa liczba uczestników. Jestem
przekonana, że gdyby forma pracy była indywidualna nie byłoby takiego entuzjazmu,
chęci do uczestnictwa. Dlaczego?
Na podstawie rozmów z
uczestnikami oraz z ich opiekunami po konkursie doszłam do następujących wniosków:
jeśli grupa odniesie sukces to
jako bodziec pozytywny "spoi" grupę; każdy odnajdzie swój cząstkowy wkład
we wspólnej pracy. Świadczy to nie tylko o tym, że lepiej umiemy matematykę niż inne
grupy ale także o tym, że potrafimy współdziałać, przekonywać innych do swoich
pomysłów.
jeśli natomiast grupa odniesie
porażkę to nie będzie ona tak dotkliwa. Uczeń takiej grupy pomyśli "nie jestem
sam", może należało zmienić taktykę pracy, może należało wysłuchać
propozycji innych członków grupy .
są uczniowie ,którzy często
mają pomysł, jak rozwiązać zadanie, ale niestety zdarzają im się błędy rachunkowe.
Jeśli w grupie jest osoba licząca skrupulatnie grupa odniesie sukces. Dzieje się tak w
myśl zasady "co dwie głowy to nie jedna".
Nie należy zapominać, że
umiejętność współdziałania w grupie jest jedną z podstawowych cech, które
świadczą o dojrzałości społecznej. Jest to cecha bardzo przydatna w pracy zawodowej,
do której przecież młodzież szkoły średniej jest przygotowywana.
IV. Trudności
występujące przy prowadzeniu lekcji matematyki w grupach.
Nie każda lekcja
matematyki może być przeprowadzona w grupach. Przy wprowadzaniu nowego materiału,
konieczności częstego odwoływania się do wiadomości wcześniejszych, wyprowadzania
zależności, objaśniania metod, podawania, analizowania przykładów lekcja w grupach
nie przyniesie oczekiwanego rezultatu. Bardzo dobrze do pracy w grupach nadają się
lekcje ćwiczeniowe, na których doskonalimy umiejętności, schematy postępowania.
Dobre efekty przynosi
często dobieranie w grupy przy lekcji powtórzeniowej. Przeprowadziłam taką lekcję w
słabej klasie po to, aby pomóc im w przygotowaniu się do pracy klasowej .
Największe trudności
pojawiają się przy ocenie pracy grupy. Nie ma chyba jednej prostej recepty, jak
oceniać. Przy lekcji ćwiczeniowej można ustalić zasady: ocena bardzo dobra za
wykonanie wszystkich zadań, ocena niedostateczna za brak jakichkolwiek efektów. Łatwo w
tym przypadku o popełnienie błędu-jeśli wszystkie zadania będą trudne uczniowie
stracą motywację, zaczną się obwiniać, kłócić. Aby tego uniknąć wśród zadań
musi być zadanie łatwe, takie które uspokoi grupę. Z drugiej strony uzyskanie oceny
bardzo dobrej nie może być do zrealizowania tylko przy wkładzie aktywnym jednego ucznia
w grupie, gdyż zabraknie mu czasu. Tylko dobra organizacja i współdziałanie może
przynieść pełny sukces.
Należy zadbać także o to, aby wszyscy notowali efekty pracy grupy.
Skuteczny wydaje mi się następujący pomysł, który od pewnego czasu stosuję na
lekcjach w grupach.
Wystarczy podać komunikat przed
przystąpieniem do pracy, że ocena pracy grupy zostanie dokonana na podstawie jednego z
zeszytów, ale nie wskazywać którego. W interesie wszystkich będzie dbałość o to,
aby korygować błędy w zapisach kolegów. Wówczas uczniowie uczą się przez
sprawdzanie pracy innych i wzajemnie motywują się do pracy. |
Niezbędne jest przy dobrej
współpracy przestrzeganie zasad słuchania pomysłów kolegów z grupy. Dobry słuchacz
stara się wyjaśnić nieścisłości w wypowiedzi mówiącego, nie przerywa, nie
ośmiesza, nie osądza, nie wyciąga wniosków zanim mówiący nie skończy swojej
wypowiedzi, nie sprzymierza się z innymi wobec jednego z członków grupy, nie faworyzuje
żadnego z członków grupy. Nieprzestrzeganie tych zasad prowadzi do straty czasu,
niepotrzebnych dyskusji, kłótni.
V. Zakończenie.
Nie da się określić
wszystkich aspektów pracy w grupach. Każda lekcja przeprowadzona w ten sposób daje nowe
doświadczenia, doskonali technikę takich lekcji. Korzyści płynące z pracy w grupach
można podzielić na dwie kategorie:
Korzyści dla ucznia:Rozwija wiarę we własne
możliwości
Umożliwia wzajemne uczenie się
uczniów
Daje możliwość dzielenia się
pomysłami
Uczy tolerancji, życzliwości
Daje więcej okazji do
posługiwania się językiem w uczeniu się
( czytanie, słuchanie, pisanie)
uczy przestrzegania przyjętych
zasad
uczy pełnienia ról
Korzyści dla nauczyciela:ułatwia aktywizację uczniów
daje możliwość zajęcia się
uczniem słabym
daje możliwość lepszego poznania
uczniów i nawiązania z nimi bliższego kontaktu
wpływa na integrację zespołu
klasowego
K. Lubomirska
podkreśla, że bez względu na wyniki prac grup jeden cel osiągniemy prawie zawsze:
Podczas
zespołowego rozwiązywania zadań
często ma miejsce
konfrontacja różnych punktów
widzenia, w wyniku
czego dynamizuje się aktywność
poznawcza uczniów,
co w konsekwencji prowadzi do
nowych sposobów
rozumowania: argumentowania ,
wyjaśnia ,
formułowania myśli.
VI. Literatura.
- E.Brudnik, A.Moszyńska,
B.Owczarska "Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie" Zakład Wydawniczy SFS Kielce
2000
- D.Jaques "Uczenie się w
grupach" wydawnictwo finansowane z funduszy programu PHARE program TERM Radom 1997
- M.Taraszkiewicz "Jak uczyć
lepiej czyli refleksyjny praktyk w działaniu" CODN Warszawa 1999
- K.Lubomirska Kwartalnik
Pedagogiczny nr2 1993
|