W Kościelcu
Kujawskim znajduje się jedna z najpiękniejszych i najstarszych świątyń. Wieś
jest bardzo stara. W dokumencie z 1297 roku zapisano ją jako Lapidea Ecclesia. Kamienny Kościół i właśnie
od kościoła - jednego z pierwszych wybudowanych na wsi nie z drewna, a kamienia i
cegły, pochodzi nazwa wsi.
Sam kościół zbudowany został ok. 1200 roku
przez możny ród Awdańców. Przebudowano go w połowie XV stulecia podwyższając m.in.
mury prezbiterium wraz z jego zasklepieniem. Częściowo przemurowano wieżę. Zmian tych
dokonano celowo, bowiem w 1488 roku kościół został podniesiony do godności kolegiaty.
Zbudowany został z granitowych ciosów. Jest to jednonawowa budowla z półkolistą
absydą i czworoboczną wieżą. Okna pochodzą z czasów romańskich. Natomiast z doby
gotyku, to jest późniejszej przebudowy, pochodzi
sklepienie w prezbiterium. Tak więc
kościół nosi elementy kilku stylów. Jest romański z elementami gotyckimi oraz dwiema
dobudowanymi kaplicami - renesansową i neorenesansową. Od południowej strony -
kaplica św. Barbary ozdobiona jest rustyką sgraffitową i zwieńczona attyką, na
grzebieniu której widoczne są daty: 1559 - prawdopodobnie ukończenia budowy oraz
1982 - rekonstrukcji sgraffita. Widoczne są również symbole religijne: Oko
Opatrzności, kotwica, krzyż, serce, alfa i omega, Christos. Od południa znajduje
się obudowane wejście do krypty. Kaplica została zbudowana przez włoskiego
architekta Jana Baptistę Di Quadro - znanego z przebudowy Ratusza poznańskiego -
w stylu renesansowym.
Główny ołtarz oraz dwa boczne, bogato
rzeźbione w drewnie są renesansowe i powstały około przełomu XVI i XVII wieku. W
prezbiterium znajduje się późnogotyckie sklepienie gwiaździste z ok. 1488 roku,
sklepienie gotyckie w nawie datuje się na 1894 rok. Dojście do wieży kościelnej z
zewnątrz świątyni nie istnieje, wejście do niej jest tylko z wnętrza kościoła.
Wszystkie dachy świątyni są siodłowe kryte dachówką, na kalenicy nawy znajduje się
wieżyczka na sygnaturkę, o charakterze barokowym z latarnią o baniastym zwieńczeniu i
kryta blachą.
Ołtarz główny jest renesansowy i nieco
manierystyczny z drugiej ćwierci XVII wieku. Ozdobami jego są przepiękne figury św.
św. Piotra i Pawła, Małgorzaty i Agnieszki i dwóch aniołów. W centrum znajduje się
kopia obrazu Rafaela "Przemienienie Pańskie" przywieziona z Rzymu i wykonana
przez Romana Postępskiego w 1857 roku. Na antepedium ołtarza
wyrzeźbiona jest
scena "Ostatniej wieczerzy" wg oryginału Leonarda Da Vinci. Na ołtarzu stoją
mosiężne, pozłacane
lichtarze z 1871r., fundowane przez hr. Adolfa Ponińskiego.
Po lewej stronie ołtarza widoczny jest obraz
"Madonny na krześle", kopia wg
Rafaela, po przeciwnej stronie znajduje się
tablica pamiątkowa, wykonana w
1989r. z okazji 50-tej rocznicy przystąpienia do I Komunii Św. kardynała
Józefa
Glempa, prymasa Polski, syna parafii kościeleckiej.
Ołtarze boczne znajdujące się przy belce
tęczowej są barokowe z ok. połowy XVII wieku. W lewym - obraz
Madonny z Dzieciątkiem
w srebrnej sukience trybowanej barokowej z cechą miejską Torunia i literami JJ (być
może pochodzi ona z pracowni Jakuba Jenny z Torunia), w zwieńczeniu tego ołtarza
znajdują się rzeźby św. św. Grzegorza, biskupa Stanisława i anioła; w prawym -
obraz przedstawiający
św. Józefa w sukience metalowej noszącej cechy barokowe
(przełom XVII i XIX w.), w zwieńczeniu figury św. św. Piotra, Jana Ewangelisty i
anioła. Po lewej stronie nawy głównej widzimy
ambonę manierystyczną z pocz. XVII
w. z rzeźbami czterech ewangelistów, a po przeciwległej stronie
chrzcielnicę renesansową z XVII wieku.
W kruchcie znajduje się
gotycki krucyfiks z XVI wieku.
Cennym zabytkiem sztuki jubilerskiej z XVIII wieku
jest monstrancja barokowa z 1727 roku, trybowana ze sceną z Chrystusem i niewiernym
Tomaszem.
Turyści przyjeżdżający do Kościelca
podziwiać mogą ponadto kaplicę renesansową św. Barbary - zbudowaną w XVI wieku przez włoskiego
architekta Jana Baptistę di Quadro, znanego w Polsce z przebudowy poznańskiego Ratusza w
stylu włoskiego renesansu. Kaplicę tę ufundował Jan Kościelecki i tam został
pochowany. Ponadto na szczególną uwagę zasługują: rzadki i wysokiej klasy
artystycznej dwupiętrowy, przyścienny
nagrobek dziedziców Kościelca - Jana Kościeleckiego (zm. 1545) - postać u dołu i jego syna Janusza (zm. 1559) z
herbami Ogończyk, Godziemba, Łodzia i Nałęcz. Na ścianie (po lewej od nagrobka)
wiszą portrety Augusta Działyńskiego h. Ogończyk (1715-1759), dziedzica
Kościelca i jego pradziada
Zygmunta Działyńskiego (zm. 1685). Po prawej stronie
nagrobka umiejscowione są marmurowe epitafia Teresy z Rożnowskich Dzierzykraj
Morawskiej (1845-1866), Juljana hr. Dąmbskiego (1800-1836), dziedzica Kościelca,
Adolfa Łączyńskiego h. Nałęcz (1796-1870), dziedzica Kościelca, powstańca
listopadowego i styczniowego. U dołu wbudowana jest tablica upamiętniająca
cudowne ocalenie ks. Alfreda Ponińskiego, prałata papieskiego, proboszcza kościeleckiego, od zabójczego zamachu wykonanego d. 7 IV 1892r. (przez rzekomych
polskich anarchistów ufundowana przez kapłanów dekanatu inowrocławskiego w
pierwszą rocznicę tego wydarzenia).
Przeciwległa część kaplicy mieści
epitafium Gertrudy Danaborskiej
h. Topór (zm. 1573), żony Janusza Kościeleckiego, fundowana przez jej córkę
Katarzynę oraz epitafium Rozalii Ponińskiej (1811-1885), dziedziczki Kościelca
fundowane przez jej bratanka, Adolfa Ponińskiego. Tablicę zdobią herby: Łodzia
(Ponińskich), Godziemba (Dąmbskich), Nałęcz (Łączyńskich). Od strony nawy
wmurowana została tablica nagrobna hr.
Edwarda Czapskiego, h. Leliwa
(1864-1887), brata żony Adolfa Ponińskiego - Zofii Czapskiej.
Nad chrzcielnicą w łuku nawy umieszczona jest barokowa
rzeźba
Chrystusa Zmartwychwstałego z poł. XVII w..
Na uwagę zasługuje także stojąca w rogu kaplicy
dębowa ławka
kolatorska z pocz. XIX w., z herbem Jastrzębiec - dziedziczki Kościelca, Anny z
Jasińskich Dąmbskiej.
Kaplica św. Barbary jest przykryta
renesansowym sklepieniem
zwierciadlanym z herbami fundatorów kaplicy (Ogończyk, Nałęcz, Łodzia,
Godziemba).
Ścianę południową zdobią XIX wieczne witraże, z prawej -
przedstawiający
św. Barbarę, z lewej - z postacią
Matki Boskiej z Dzieciątkiem.
Druga dobudowana kaplica jest XIX wieczna. Jest repliką kaplicy Kościeleckich. Wewnątrz znajduje się XVII wieczny
barokowy ołtarz
z figurą Jezusa z gorejącym sercem. Po bokach widnieją figury św. Katarzyny
Sieneńskiej i św. Teresy. W ścianie zachodniej wmurowano
epitafia Franciszka
Brzeskiego, h. Prawdzic (1836-1887), dziedzica Cieślina,
jego syna Jana
(1867-1912), Mieczysława Zabłockiego, h. Łada (1888-1933), dziedzica Cieślina
oraz jego żony Wincentyny ze Skotnickich, h. Rola (18897-1969). Opodal wiszą
portrety proboszczów kościeleckich: Jana Odętowskiego (zm. 1699), Jana
Chryzostoma Janiszewskiego (1840-1915),
Alfreda Antoniego Ponińskiego
(1840-1915) oraz
Błażeja Macieja Węsierskiego (1765-1844).
Kaplicę ozdabiają witraże z 1979 r., przedstawiające
św. Franciszka
i Jana Ewangelistę.
Nad wejściem do kaplicy wisi obraz
Chrystusa Ukrzyżowanego, pędzla Pragera.
Ponadto warto zwrócić uwagę na
schody romańskie prowadzące na chór (emporę z poł. XIX w.). Organy wykonał w 1901 r. R. Hoffmann z Poznania, a harmonium -
firma Uorugel Hof - Harmonium z Lipska.