PROGRAM
WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
ZESPOŁU SZKÓŁ
IM. JANA PAWŁA II W KOŚCIELCU
2021-2024
„Szkoła winna stać się kuźnią cnót społecznych,
tak bardzo potrzebnych naszemu narodowi”
Jan Paweł II
Spis treści
- Wstęp
- Podstawy prawne
- Misja szkoły
- Ceremoniał szkoły
- Sylwetka absolwenta szkoły
- Analiza dotychczasowych działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły:
- Krótka charakterystyka szkoły
- Diagnoza środowiska szkolnego
- Potrzeby rozwojowe nauczycieli
- Instytucje wspierające
- Harmonogram i szczegółowe cele oddziaływań wychowawczo-profilaktycznych szkoły
- Ewaluacja
- Propozycja tematów godzin do dyspozycji wychowawcy klasy
I . Wstęp
Proces wychowania jest zadaniem realizowanym nie tylko w rodzinie, ale także w szkole, która w swej działalności uwzględnia zarówno wolę rodziców jak i priorytety edukacyjne państwa. Wychowanie to wspieranie ucznia w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, które powinno być wzmacniane i uzupełniane poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.
Profilaktyka jest procesem wspomagania człowieka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu, a także ograniczeniem i likwidowaniem czynników blokujących i zaburzających zdrowe życie.
Program wychowawczo-profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane na uczniów, rodziców i nauczycieli.
Został on opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym z uwzględnieniem:
-
wyników ewaluacji wewnętrznej
-
wyników nadzoru pedagogicznego
-
wniosków i analiz zespołów zadaniowych, komisji przedmiotowych i zespołów wychowawczych
-
uwag, spostrzeżeń, wniosków nauczycieli, uczniów i rodziców
-
ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego.
Głównym celem programu wychowawczo-profilaktycznego jest wyrównanie szans wszystkich uczniów w dążeniu do wszechstronnego rozwoju osobowego w wymiarze intelektualnym , fizycznym, psychicznym, społecznym i duchowym.
II. Podstawy prawne
-
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
-
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo Oświatowe
-
Konwencja o Prawach Dziecka z dnia 20 listopada 1989 roku
-
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela
-
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z dnia 10 grudnia 1948 roku
-
Ustawa o systemie oświaty 7 września 1991 roku
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 roku w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w przeciwdziałania narkomanii
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach z dnia 9 sierpnia 2017 roku
-
Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 roku
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 roku w sprawie szczególnych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem
-
Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 roku o ochronie zdrowia psychicznego
-
Ustawa o zmianie ustawy o ochronie zdrowia psychicznego z dnia 23 lipca 2008 roku
-
Ustawa z dnia 9 listopada 1995 roku o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych
-
Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o postępowaniu w sprawach nieletnich
-
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 roku, ze zmianami z 14 maja 2014 roku oraz 26 czerwca 2016 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 roku w sprawie warunków organizowania kształcenia wychowania i opieki dla dzieci niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym
-
Szkolny Zestaw Programów Nauczania
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 czerwca 2017 rok zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego
-
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 sierpnia 2017 roku w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych
-
Statut Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Kościelcu
III. Misja szkoły
Misją naszej szkoły jest stworzenie możliwości indywidualnego i wszechstronnego rozwoju każdego ucznia, pomoc w racjonalnym wykorzystaniu jego intelektualnych i osobowościowych zasobów. Zamierzamy wspierać uczniów z problemami edukacyjnymi, motywować ich do pokonywania trudności, poprzez stworzenie klimatu poczucia bezpieczeństwa, zrozumienia i życzliwości.
Dążymy do tego, aby młodzież pochodząca z różnych środowisk i miejscowości miała równe szanse na zdobycie wiedzy, następujących umiejętności:
-
planowania i organizowania własnej pracy
-
samodzielności w działaniu
-
skutecznego komunikowania się (znajomość języków obcych)
-
pracy z komputerem
-
odpowiedzialności i kreatywności
Powyższe umiejętności spełniają oczekiwania uczniów, rodziców, nauczycieli i przyszłych pracodawców, a wysoki poziom kształcenia stworzy możliwość kontynuowania nauki na uczelniach wyższych.
Placówka nasza dąży do zaspokojenia potrzeb ucznia koncentrując się na:
-
stworzeniu atmosfery zrozumienia , życzliwości, tolerancji oraz poczucia bezpieczeństwa
-
zapewnienia wysoko wykwalifikowanej twórczej kadry
-
zapewnieniu odpowiedniej bazy dydaktyczno-wychowawczej
-
rzetelnym wykształceniu
-
umożliwieniu osiągania sukcesów
-
obiektywnej i sprawiedliwej ewaluacji osiągnięć.
IV. Ceremoniał szkoły
Ceremoniał szkolny jest opisem przeprowadzania uroczystości z udziałem sztandaru szkolnego i celebracji sztandaru.
Od dnia 4 listopada 2005r., tj. dnia nadania imienia Jana Pawła II, szkoła posiada sztandar.
Opis sztandaru:
Awers:
Na białym tle wizerunek papieża Jana Pawła II, dookoła napis złotymi literami Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Kościelcu.
Rewers:
Tło biało-czerwone, na białym godło Polski z napisem Rzeczpospolita Polska 2005, na czerwonym logo szkoły.
-
Sztandar szkolny dla społeczności szkolnej jest symbolem Polski-Narodu- Ziemi, symbolem Małej Ojczyzny jaką jest szkoła i jej najbliższe środowisko.
-
Uczestnictwo w poczcie sztandarowym to najbardziej honorowa funkcja uczniowska w szkole i dlatego w jego składzie winni znajdować się uczniowie o nienagannej postawie i godni takiego zaszczytu.
-
Skład osobowy pocztu sztandarowego:
Chorąży – uczeń wyróżniający się wzorową postawą Asysta – dwie uczennice wyróżniające się wzorową postawą
-
Kandydatury do składu pocztu na kolejny rok szkolny przedstawiane są przez samorządy i wychowawców klas na czerwcowej radzie pedagogicznej i przez nią zatwierdzane.
-
Kadencja pocztu trwa jeden rok z możliwością przedłużenia na następny – począwszy od przekazania sztandaru w dniu uroczystego zakończenia roku szkolnego.
-
Opiekunem pocztu sztandarowego zostaje nauczyciel – bibliotekarz, który dba o właściwą celebrację sztandaru zgodną z ceremoniałem przebiegu uroczystości na terenie szkoły i poza nią.
-
Insygnia pocztu sztandarowego: biało czerwone szarfy założone przez prawe ramię zwrócone białym kolorem w stronę kołnierza i wiązane na lewym biodrze, kolorem białym do góry, białe rękawiczki.
-
Chorąży i asysta powinni być ubrani odświętnie: uczeń – ciemny garnitur, uczennice – białe bluzki, ciemne żakiety, ciemne spódnice.
-
Po skończeniu kadencji nazwiska uczniów wpisane są do kroniki szkoły, a skład pocztu otrzymuje pamiątkowe nagrody.
-
Decyzją Rady Pedagogicznej uczniowie mogą być odwołani ze składu pocztu sztandarowego. W takim przypadku należy dokonać wyboru uzupełniającego.
-
Udział sztandaru w uroczystościach na terenie szkoły dotyczy głównie:
-
uroczyste rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego
-
uroczystości o znaczących walorach patriotyczno-wychowawczych
-
ceremonia ślubowania pocztu sztandarowego podczas przekazania sztandaru
-
ceremonia ślubowania klas pierwszych
12. Poczet sztandarowy może reprezentować szkołę w uroczystościach organizowanych przez administrację samorządową i państwową.
V. Sylwetka absolwenta szkoły
Nasza szkoła, jako instytucja nowoczesna, uwzględnia realia zmieniającej się rzeczywistości.
Absolwent ZS im Jana Pawła II w wyniku oddziaływań dydaktycznych i wychowawczych szkoły, środowiska staje się dojrzałym człowiekiem.
W związku z tym:
-
umie funkcjonować w społeczeństwie demokratycznym, znać i szanować historię i kulturę narodową
-
jest tolerancyjny, rozumie świat i ludzi, szanuje odmienne poglądy
-
ma świadomość głównych zagrożeń utraty zdrowia fizycznego, duchowego, psychicznego
-
dba o bezpieczeństwo swoje i innych, unika zachowań agresywnych i sytuacji niebezpiecznych
-
jest asertywny, przeciwdziała różnym formom agresji i przemocy
-
potrafi włączyć się do akcji społecznych na rzecz niesienia pomocy
-
zdobywa wiedzę i umiejętności zgodne z programem szkoły na ile pozwalają mu na to jego zdolności i predyspozycje
-
jest wyrozumiały i życzliwy, potrafi godzić dobro własne z dobrem innych, wolność własną z wolnością innych
-
potrafi odnaleźć się na rynku pracy, komunikować się z pracodawcą lub prowadzić własną działalność
-
jest merytorycznie przygotowany do pracy w zawodzie
-
potrafi zdobyte umiejętności wykorzystać w praktyce
-
jest gotowy do kolejnego etapu kształcenia na studiach wyższych i innych formach doskonalenia.
VI. Analiza dotychczasowych działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły
1. Krótka charakterystyka szkoły.
Nasza szkoła powstała w 1946 roku jako szkoła rolnicza. Na przestrzeni lat zmieniła swoje profile rozszerzając ofertę edukacyjną. Obecnie w skład ZS im. Jana Pawła II wchodzą technika związane z rolnictwem, żywieniem oraz liceum ogólnokształcące o profilu sportowo-obronnym. Szkoła organizuje również zawodowe kursy kwalifikacyjne.
Kadrę pedagogiczną tworzą kompetentni i wykwalifikowani nauczyciele dążący do sukcesu swojego i uczniów.
Szkoła posiada bogate tradycje, które są z roku na rok kultywowane. Oferujemy młodzieży solidne podstawy wykształcenia umożliwiające kontynuację nauki w dowolnej dziedzinie lub podjęcie pracy zawodowej. Dokładamy wszelkich starań, aby w szkole panowała życzliwa, przyjazna atmosfera, w której zapewnia się równość szans, partnerstwo między pracownikami i uczniami, między rodzicami i szkołą.
2. Diagnoza środowiska szkolnego
Program wychowawczo-profilaktyczny jest realizowany w oparciu o aktualne przepisy prawa oświatowego oraz potrzeby rozwojowe uczniów i oczekiwania rodziców oraz potrzeby nauczycieli w zakresie pracy opiekuńczej, wychowawczej i profilaktycznej.
Opracowanie programu było poprzedzone analizą sytuacji wychowawczej szkoły, sukcesów i porażek, metod wychowawczych stosowanych przez pracowników szkoły, określeniem potrzeb i oczekiwań uczniów, ich rodziców oraz nauczycieli.
Diagnozy z zakresu potrzeb i problemów dokonano:
-
analizując dokumenty szkolne m. in. dzienniki, sprawozdania wychowawców klas i poszczególnych struktur szkoły, plany pracy komisji przedmiotowych
-
obserwację
-
wywiady, rozmowy z uczniami, rodzicami, nauczycielami i pracownikami szkoły
-
wyniki egzaminów, konkursów
-
wyniki ewaluacji programu wychowaczo-profilaktycznego
Na postawie zebranych informacji oraz ich analizy określono mocne i słabe strony szkoły:
-
przyjazna i bezpieczna atmosfera w szkole sprzyja wszechstronnemu rozwojowi uczniów oraz indywidualnemu podejściu do ucznia
-
wysoki poziom tolerancji dla odmiennych kultur, tradycji, poglądów, ludzi i religii
-
duża motywacja uczniów do pracy na rzecz szkoły
-
chęć włączania się młodzieży do akcji charytatywnych i prospołecznych
-
kultywowanie tradycji państwowych i szkolnych
-
lokalizacja budynku szkoły, dobre warunki lokalowe oraz nowoczesny internat
-
efektywna współpraca z różnymi instytucjami pozaszkolnymi
-
pojedyncze przypadki przejawów agresji
-
sporadyczne przypadki zażywania środków psychoaktywnych
-
występowanie obniżonej motywacji do nauki
-
przejawy nieodpowiedniej postawy wśród uczniów(brak kultury słowa, nieodpowiedni strój i makijaż, nieodpowiednie zachowanie w relacjach interpersonalnych)
-
korzystanie przez część młodzieży z korepetycji.
Na podstawie przeprowadzonej analizy wyodrębniono następujące problemy:
-
absencja szkolna
-
palenie tytoniu
-
nadużywanie Internetu
-
nieodpowiedni stosunek do nauki
-
zbyt mały nacisk na edukowanie i promowanie zdrowego stylu życia, odżywiania.
W zakresie działań wychowawczo-profilaktycznych stosowano następujące metody m. in.: współpraca z Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim, warsztaty, pogadanki, dyskusje, akcje charytatywne, prelekcje, spotkania ze specjalistami, wyjścia do kina, muzeum, wycieczki przedmiotowe, imprezy szkolne i pozaszkolne, zawody sportowe, konsultacje indywidualne z uczniami i rodzicami, mediacje, współpraca z instytucjami pozaszkolnymi.
Różnorodność wykorzystania powyższych metod wynika z potrzeby dotarcia do każdego z odbiorców.
3. Potrzeby rozwojowe nauczycieli
Współodpowiedzialni za wszechstronny rozwój osobowości ucznia są wszyscy pracownicy placówki. Identyfikacja potrzeb rozwojowych nauczycieli i zapotrzebowania środowiska szkolnego na działania edukacyjne pozwoli na:
-
wzmocnienie autorytetu nauczyciela poprzez zbudowanie osobistej siły i kompetencji
-
dostosowanie tematyki szkoleń do zapotrzebowania środowiska szkolnego (potrzeby rozwojowe uczniów i ich problemy)
-
dostarczenie wiedzy o potrzebach szkoleniowych pracowników.
W zaspokajaniu potrzeb rozwojowych pracowników szkoły ważną rolę odgrywają studia podyplomowe, warsztaty, wewnątrzszkolne formy doskonalenia zawodowego oraz samokształcenie.
4. Instytucje wspierające
Szkoła w swoich działaniach wychowawczo-profilaktycznych poszukuje wsparcia, pomocy z zewnątrz. Partnerami instytucjonalnymi szkoły są:
-
Starostwo Powiatowe w Inowrocławiu
-
Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy
-
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Inowrocławiu
-
Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Inowrocławiu
-
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Inowrocławiu
-
Gminny Koordynator do spraw Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Pakości
-
Miejskie i Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej
-
Kujawsko Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy
-
Komisariat Policji w Pakości
-
Komenda Powiatowa Policji w Inowrocławiu
-
Sąd Rejonowy w Inowrocławiu Wydział Rodzinny i Nieletnich
-
Stacja Sanitarno- Epidemiologiczna w Inowrocławiu
-
Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa, oddział terenowy w Inowrocławiu
-
Polski Czerwony Krzyż, oddział terenowy w Inowrocławiu
VII. Harmonogram i szczegółowe cele oddziaływań wychowawczo-profilaktycznych szkoły
1. Kształtowanie pozytywnych postaw społecznych
Cele szczegółowe:
– rozwijanie samorządności uczniów
– uczenie zasad demokracji
– rozwijanie tolerancji wobec innych
– kształtowanie umiejętności bycia członkiem zespołu klasowego, szkolnego
Zadania do realizacji |
Treści i formy działań wychowawczych i profilaktycznych |
Odpowiedzialni |
Terminy realizacji |
1. Przygotowanie uczniów do świadomego, aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym. |
|
opiekun SU, dyrektor, wychowawcy, nauczyciele, pedagog dyrektor, wychowawcy, nauczyciele, pedagog opiekun SU, pedagog, opiekun świetlicy, B.Nawrocka, pedagog nauczyciele języka angielskiego, wychowawcy klas, opiekun SU |
cały rok szkolny V VIII IV według kalendarza imprez XI/XII XI XI/XII/I XI-XII według kalendarza imprez |
2. Kształtowanie więzi z krajem ojczystym, poszanowania dla dziedzictwa narodowego, innych kultur i szkolnej tradycji
Cele szczegółowe
– wychowanie w duchu patriotycznym i poszanowania dla tradycji
– kształtowanie poczucia przynależności narodowej i regionalnej
-wpajanie szacunku i tolerancji dla odmiennych kultur, tradycji, poglądów, ludzi i religii
Zadania do realizacji |
Treści i formy działań wychowawczych i profilaktycznych |
Odpowiedzialni |
Terminy realizacji |
1. Kształtowanie postaw patriotyzmu i poszanowania dla tradycji narodowych, regionalnych i szkolnych |
|
nauczyciele historii opiekun SU, katecheta, wychowawcy opiekun SU, nauczyciele, opiekun pocztu sztandarowego opiekun klas mundurowych |
XI, V X cały rok cały rok według kalendarza według kalendarza XI |
3. Wychowanie prozdrowotne
Cele szczegółowe
– promowanie zdrowego stylu życia
– wyposażenie uczniów w wiedzę nt. zachowań wpływających na stan zdrowia
– kształtowanie postawy prozdrowotnej
– poprawa stanu wiedzy młodzieży w zakresie żywienia
– promowanie racjonalnego odżywiania jako ważnego czynnika wpływającego na zdrowie
– kształtowanie umiejętności dokonywania wyborów pomiędzy panującą modą a zdrowiem
Zadania do realizacji |
Treści i formy działań wychowawczych i profilaktycznych |
Odpowiedzialni |
Terminy realizacji |
1. Kształtowanie właściwych postaw wobec zdrowia |
|
nauczyciele, wychowawcy, pielęgniarka szkolna |
|
2. Dostarczanie uczniom wiedzy na temat chorób związanych z zachowaniami ryzykownymi |
|
pielęgniarka, nauczyciele, wychowawcy, pedagog |
XII, I |
3. Promowanie wśród młodzieży zasad racjonalnego żywienia. Podejmowanie działań profilaktycznych z zakresu zaburzeń odżywiania- bulimii, anoreksji, otyłość |
|
nauczyciele, wychowawcy, nauczyciele przedmiotów gastronomicznych |
III, IV |
4. Zwiększanie świadomości oraz podnoszenie poziomu wiedzy nt. zagrożeń wynikających z wykonywania zabiegów zdobienia ciała |
|
pielęgniarka, nauczyciele, wychowawcy, pedagog |
II |
5. Organizowanie profilaktyki onkologicznej wśród młodzieży
|
|
wychowawcy pielęgniarka szkolna wszyscy pracownicy |
według potrzeb |
6. Budowanie i umacnianie klimatu bezpieczeństwa w pandemii COVID-19
|
● prowadzenie zajęć na temat podstawowych zasad higienicznych (D D M) ● przypominanie zasad zachowania sie w miejscach publicznych w okresie zaostrzania lub znoszenia zakazów związanych z pandemią |
Wszyscy nauczyciele
|
|
7. Promowanie nawyków zdrowego odżywiania się w celu nabycia odporności |
● przeprowadzanie rozmów na temat zdrowego sposobu odżywiania się, aktywności fizycznej (stacjonarnie lub on-line w zależności od wytycznych) |
Wszyscy nauczyciele |
|
8. Dbałość o zdrowie psychiczne
|
● prowadzenie zajęć na temat przyczyn i objawów stresu, depresji i lęku ( w szczególności w okresie pandemii )
|
4. Profilaktyka zagrożeń
Cele szczegółowe
– promowanie zdrowego stylu życia
– wskazywanie na szkodliwość stosowania używek i środków psychoaktywnych
– podnoszenie poziomu świadomości z zakresu nadmiernego korzystania z technologii informacyjnych i komunikacyjnych
– zmniejszenie skali zachowań agresywnych i aktów przemocy wśród uczniów
– wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów
– wzrost poczucia bezpieczeństwa uczniów na terenie szkoły
Zadania do realizacji |
Treści i formy działań wychowawczych i profilaktycznych |
Odpowiedzialni |
Terminy realizacji |
1. Określenie zadań wszystkich pracowników szkoły w zakresie bezpieczeństwa uczniów |
|
dyrektor, wychowawcy, nauczyciele, pedagog, pracownik portierni dyrektor |
cały rok szkolny XII |
2. Podnoszenie poziomu wiedzy i świadomości w zakresie uzależnień |
|
pedagog wychowawcy pedagog szkolny wychowawcy, pedagog, kierownik internatu, dyrektor |
IX – III cały rok szkolny IX – X wg harmonogramu spotkań z rodzicami oraz w miarę potrzeb |
3. Ograniczanie zjawiska przemocy i agresji wśród uczniów |
|
wychowawcy, pedagog, dyrektor, wychowawcy internatu, pedagog szkolny, zaproszeni specjaliści, kierownik internatu wychowawcy klas wychowawcy pedagog, wychowawcy pedagog, kierownik internatu pedagog wychowawcy wychowawcy pedagog |
w zależności od potrzeb w zależności od potrzeb i możliwości cały rok cały rok w zależności od potrzeb X- XI cały rok szkolny zgodnie z planem pracy pedagoga i wychowawców |
4. Wypracowanie reguł bezpiecznego i kulturalnego korzystania z sieci oraz zasad reagowania w sytuacjach cyberprzemocy |
|
wychowawcy pedagog wychowawcy pedagog wychowawcy pedagog dyrektor wychowawcy pedagog |
cały rok szkolny XI – XII I – III cały rok szkolny I – III |
5. Zwiększenie poziomu bezpieczeństwa uczniów na terenie szkoły |
|
dyrektor, wychowawcy, nauczyciele, pedagog, pracownicy szkoły |
w zależności od potrzeb |
5. Wychowanie ekologiczne
Cele szczegółowe
– przybliżenie uczniom problematyki konieczności ochrony środowiska naturalnego
– uwrażliwienie na związek degradacji środowiska ze zdrowiem człowieka
– ukazanie wpływu codziennych czynności i zachowań na stan środowiska naturalnego
Zadania do realizacji |
Treści i formy działań wychowawczych i profilaktycznych |
Odpowiedzialni |
Terminy realizacji |
Rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska |
|
nauczyciele biologii, nauczyciele zajęć praktycznych nauczyciele biologii wychowawcy |
IX , IV cały rok szkolny cały rok szkolny |
6. Zasady współpracy z rodzicami
Cele szczegółowe
– wdrażanie do współdecydowania o sprawach szkoły
– wspieranie rodziców w procesie wychowania
– podnoszenie poziomu wiedzy rodziców z zakresu rozwoju fizycznego, emocjonalnego, społecznego i duchowego
– czynny udział rodziców w życiu szkoły
Zadania do realizacji |
Treści i formy działań wychowawczych i profilaktycznych |
Odpowiedzialni |
Terminy realizacji |
1. Rozwijanie aktywnej współpracy z rodzicami |
|
wychowawcy pedagog dyrektor wychowawcy pedagog dyrektor, wychowawcy, pedagog dyrektor, wychowawcy, pedagog |
IX IX według kalendarza imprez w zależności od potrzeb zgodnie z harmonogramem według potrzeb |
2. Pedagogizacja rodziców |
|
wychowawcy pedagog |
zgodnie z harmonogramem zebrań cały rok szkolny |
7. Preorientacja zawodowa i planowanie kariery
Cele szczegółowe
– diagnozowanie preferencji i zainteresowań zawodowych uczniów
– pomoc w planowaniu rozwoju zawodowego
– edukowanie w zakresie analizy rynku pracy i możliwości zatrudnienia
– nabywanie przez uczniów umiejętności planowania ścieżki edukacyjnej
Zadania do realizacji |
Treści i formy działań wychowawczych i profilaktycznych |
Odpowiedzialni |
Terminy realizacji |
1. Wspomaganie w wyborze kierunku kształcenia i zawodu |
|
wychowawca pedagog doradca zawodowy, pedagog wychowawcy, pedagog nauczyciele przedmiotów ekonomicznych wychowawcy klas maturalnych wychowawcy klas maturalnych pedagog |
cały rok szkolny III III – IV IV, XI cały rok szklony III – V |
VIII. Ewaluacja
1. Celem ewaluacji jest:
- uzyskanie informacji o przebiegu realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego
- uzyskanie informacji o efektach realizacji programu
- uzyskanie rzetelnej, obiektywnej informacji nt. sytuacji wychowawczej w szkole
- modyfikacja zadań i działań wychowawczo-profilaktycznych
- opracowanie programu poprawy efektywności działań
2. Informacje do ewaluacji będą zbierane na podstawie obserwacji, wywiadu, rozmowy, analizy dokumentów, sprawozdań wychowawców klas z realizacji zadań zawartych w Programie profilaktyczno-wychowawczym i poszczególnych struktur szkoły, wyników konkursów i egzaminów zewnętrznych badań ankietowych.
3. Koordynatorem ewaluacji będzie zespół do spraw ewaluacji (vice-dyrektor, pedagog oraz powołane osoby).
Ewaluatorami będą pracownicy pedagogiczni i niepedagogiczni, którzy są odpowiedzialni za realizację programu.
4. Terminy ewaluacji: ewaluacja będzie prowadzona na zakończenie roku szkolnego.
IX. Propozycja tematów godzin do dyspozycji wychowawcy klasy
Tematy godzin wychowawczych do realizacji w klasach I-II:
- Zapoznanie uczniów z najważniejszymi aktami prawnymi szkoły.
- Poznajemy się i ustalamy zasady „bycia ze sobą”.
- Moja szkoła wczoraj i dziś.
- Jak się uczyć efektywnie?
- Konflikt – jego negatywne i pozytywne aspekty.
- Umiejętność porozumiewania się. Co to jest komunikat „ja”?
- Złość, agresja, przemoc – umiejętność rozpoznawania i wyrażania emocji.
- Przyczyny i skutki wagarów. Dlaczego warto się uczyć?
- Kultura na co dzień – słowo, gest, ubiór.
- Wartości, które cenię w życiu najbardziej.
- Dobre i złe sposoby radzenia sobie ze stresem.
- Spotkania towarzyskie w wirtualnym świecie – konsekwencje działania w sieci.
- Ochrona wizerunku i danych osobowych.
- Jak nie stać się ofiarą swojego smartfona?
- Mechanizm uzależnień. Alkohol, narkotyki, palenie papierosów, e-papierosów i co dalej?
- Moda na „dopalacze”- o groźnych skutkach zażywania substancji psychoaktywnych.
- Zarządzanie własnym czasem.
- Zdrowy styl życia – moda czy potrzeba?
- Pełnoletniość – co to dla mnie oznacza?
- Nasi idole – czym nas zachwycają?
- Cyberprzemoc – jak sobie z nią radzić?
- Nasze miasto i region.
- Mam i mogę mieć wpływ na swoje środowisko lokalne.
- Silny ma rację? Przyczyny powstawania zachowań agresywnych i przemocy.
- Każdy inny, wszyscy równi. Czy jestem człowiekiem tolerancyjnym?
- Niewłaściwe motywy podejmowania życia seksualnego.
- Co warto przeczytać? Co warto obejrzeć?
- Czego warto posłuchać?
Tematy godzin wychowawczych do realizacji w klasach III-IV:
- Przypomnienie uczniom treści zawartych w najważniejszych aktach prawnych szkoły.
- Moje prawa, a odpowiedzialność.
- Wagary – czy mi się opłaca?
- Partner na całe życie. Moja przyszła rodzina.
- Co znaczy dla mnie fakt, że jestem Polakiem?
- Skuteczna kontrola stresu.
- Czego i jak się uczę – jak planuję dalszą karierę zawodową.
- Sukces – porażka. Czynniki motywujące do działania.
- Uczę się i pracuję – czy warto?
- Moda na „dopalacze”- o groźnych skutkach zażywania substancji psychoaktywnych.
- Agresja w społeczeństwie – jak wyrazić swój sprzeciw?
- Portale społecznościowe w naszym życiu – plusy i minusy.
- Koniec szkoły – i co dalej?
Materiały pomocnicze do realizacji w/w treści:
- Pakiet edukacyjny „Nie zamykaj oczu” (filmy)
- „Piłem i brałem”
- „Mobbing”
- „W objęciach sekty”
- „ Dopalacze”
- „Palenie”
- „Anoreksja”
- „Wpadka”
- „Agresja”
- „Super size me – czy wiesz co jesz?” (film)
- „Zatrzymaj przemoc w rodzinie” (film)
- „Stop dopalaczom” (film)
- „Pomagamy innym – edukacja rozwojowa w szkole” – materiały edukacyjne do realizacji zajęć z zakresu edukacji rozwojowej
- „Asertywność – czyli jak pozostać sobą nie raniąc innych” – materiały edukacyjne
- „Zarządzanie sobą w czasie – czyli jak znaleźć czas na to, co najważniejsze” – materiały edukacyjne
- „Zarządzanie stresem – czyli jak budować wewnętrzną siłę” – materiały edukacyjne
- „Komunikacja i perswazja – czyli jak skutecznie porozumiewać się z innymi” – materiały edukacyjne
- „Negocjacje – czyli jak zmieniać nieufność we współpracę” – materiały edukacyjne