W dniach 12-13 stycznia 2017 w Krajowym Centrum Edukacji Rolniczej w Brwinowie odbyły się warsztaty „Skuteczne pozyskiwanie środków unijnych warunkiem rozwoju edukacji zawodowej”, w których uczestniczyła nauczyciel przedmiotów zawodowych Małgorzata Bawej.
Uczestników powitał pan Dyrektor KCER pan Ryszard Winter. W trakcie warsztatów zagadnienia dotyczące projektów realizowanych w ramach ERASMUS+ i PO WER przedstawiali pan Dyrektor Rafał Hubczyk z fundacji FRSE oraz pani Wiesława Gąsiorowska Prezes Stowarzyszenia EUROPEA. Założenia systemu ECVET omówił pan Krzysztof Świerk – ekspert zespołu ECVET. Nauczyciele ze szkół rolniczych, w których były realizowane projekty finansowane ze środków UE, zaprezentowali przykłady odbytych staży dla uczniów i nauczycieli. Pani Dagmara Bukowska z Departamentu Spraw Społecznych i Oświaty Rolniczej MRiRW zaprezentowała projekty realizowane przez szkoły, dla których organem prowadzącym jest MRiRW. Zawiłości związane z przygotowaniem dokumentacji projektowej od pomysłu do wniosku aplikacyjnego oraz realizacją projektu omawiał pan Marek Rudziński –konsultant KCER w Brwinowie. Dyrektor DEULA Nienbug Bernt Antelmann zapoznał zebranych z doświadczeniami w realizacji międzynarodowych projektów realizowanych w ośrodku.
Warsztaty były dla mnie po części kolejnym etapem szkolenia rozpoczętego w 2016 roku i okazją do odebrania świadectwa Europass- Mobilność sporządzonego w języku polskim i niemieckim (język partnera uczestniczącego w europejskiej ścieżce kształcenia).
Jest to dokument europejski, który przedstawia treści i rezultaty , które osoba uzyskała podczas pobytu w innym kraju europejskim w celach edukacyjnych. Dokument został ustanowiony decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady w roku 2004 w sprawie jednolitych ram wspólnotowych dla przejrzystości kwalifikacji i kompetencji.
W trakcie wakacji szkolnych , w terminie od 22 sierpnia do 2 września 2016 uczestniczyłam w szkoleniu, grupy 20 nauczycieli kształcenia zawodowego ze szkół kształcących młodzież w zawodach związanych z rolnictwem i sektorem spożywczym, w niemieckim Ośrodku Szkolenia i Doskonalenia Zawodowego dla Rolnictwa – DEULA Nienburg, stąd spotkanie z Dyrektorem Antelmannem na warsztatach w Brwinowie dla części uczestników był okazją do miłych wspomnień z pobytu na szkoleniu w jego ośrodku.
Szkolenie było zrealizowane w ramach projektu FRSE „Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego” realizowanego ze środków PO WER na zasadach Programu Erasmus+ sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe. Byliśmy kolejną grupą w ramach projektu Krajowego Centrum Edukacji Rolniczej w Brwinowie, pod tytułem: „Stosowanie innowacyjnych rozwiązań i technologii w działalności produkcyjno – usługowej warunkiem rozwoju obszarów wiejskich w Europie” (numer projektu: 2015-1-PL01-KA102-015427).
Uczestnicząc w wykładach, ćwiczeniach praktycznych, wizytach w gospodarstwach rolnych, zakładach doświadczalnych , przedsiębiorstwach przetwórstwa rolno-spożywczego oraz obserwacji zajęć w centrum kształcenia zawodowego , mieliśmy możliwość poznania i porównania warunków niemieckich z warunkami krajowymi. Zakres merytoryczny szkolenia obejmował :
– Porównanie funkcjonowanie systemu kształcenia i doskonalenia zawodowego rolników i pracowników sektora rolniczego i przetwórczego w Niemczech.
– Możliwości odzyskiwania i pozyskiwania różnych rodzajów energii w procesach przetwórczych i produkcyjnych (przetwórstwo odpadów, produkcja biomasy, energia odnawialna).
– Produkcja roślin energetycznych przeznaczonych na biomasę.
– Bezpłużna uprawa gleby. Zabiegi pielęgnacyjne i ochrona roślin.
– Przygotowywanie artykułów do przechowywania, składowania i sprzedaży bezpośredniej.
– Hodowla roślin o specjalnych właściwościach (GMO).
– Praca hodowlana i produkcja zwierzęca w niemieckich ośrodkach badawczych.
– Ograniczanie nakładów energetycznych (i odzyskiwanie energii) w przetwórstwie żywności.
Pobyt w ośrodku umożliwił także poznanie kultury i historii niemieckiej okolic Nienburga i Hanoveru. W ramach wolnego czasu zwiedziliśmy malownicze miasteczka nad rzeką Wezer, oraz ogrody w Hanowerze (urządzone w różnych stylach). Jednak dla mnie najważniejszym punktem programu była analiza możliwości dalszej współpracy naszej szkoły w zakresie doskonalenia nauczycieli oraz organizacji praktyk dla uczniów, staży zawodowych, finansowanych ze środków UE.
Efektem materialnym szkolenia są scenariusze do zajęć dydaktycznych z rozbudowaną częścią merytoryczną w formie pakietu dla nauczyciela, które opracowaliśmy w oparciu o wiedzę i doświadczenia zdobyte w trakcie szkolenia. Materiały zostaną umieszczone na stronie KCER w Brwinowie i będą mogli z nich korzystać inni nauczyciele podczas zajęć z kształcenia zawodowego (praktycznych, teoretycznych, laboratoryjnych).